De plannen van 2017

December is traditioneel de maand van reflectie. Wat is gebeurd met de plannen van 2016? Voor mij is december jarenlang de maand geweest dat een salesplan voor het komende jaar geschreven en verdedigd moest worden. En een tijdje geleden werd ik wel getriggerd door een opmerking van een relatie van ons kantoor. In zijn rol als werkgever heeft hij de verantwoordelijkheid om bijna 100 medewerkers aan het werk te houden. Niet in alle gevallen een makkelijke taak natuurlijk. En omzet bestaat toch uit de optelsom van klanten die je werk toevertrouwen of je producten afnemen. Een klant van het bedrijf nam na 16 jaar afscheid. Niet omdat de prijs niet goed was. Deze was zelfs concurrerend te noemen. Ook de werkzaamheden waren geheel naar wens, met de ‘normale’ zaken die wel eens mis gaan. Maar niet het maken van fouten alleen is bepalend, meer de manier van oplossen. En ook dit aspect was geheel naar wens. Waarom dan toch verloop binnen de klanten?

reden-waarom-klanten-vertrekken

Bovenstaand onderzoek geeft aan dat de meeste klanten van leverancier wisselen vanwege te weinig aandacht in combinatie met het gevoel niet serieus te worden genomen. En het geven van aandacht is wel een belangrijk aspect binnen sales of beter nog, binnen accountmanagement. Het beheer van de bestaande klandizie. Omzet is namelijk nieuwe aanwas minus het vertrek van relaties. En het werven van nieuwe klanten is veel arbeidsintensiever (lees: veel duurder dus) dan het behoud van de bestaande klanten.

Hoe hiermee om te gaan lijkt eenvoudig en vaak is het dat ook. Wel grijp ik in de praktijk vaak terug op een van mijn favoriete quotes, van Albert Einstein. Vrij vertaald luidt deze: je kunt het probleem niet oplossen als je er zelf een onderdeel van uitmaakt. En ervan uitgaande dat deze slimme man toch ook hier een punt heeft, lossen wij dit voor onze relaties op. Risicomanagement leidt namelijk door de wijze van inventarisatie en betrokkenheid van de organisatie bij het oplossen van problemen tot verrassende uitkomsten. Ook in dit geval hebben wij advies gegeven hoe je hiermee kunt omgaan en zelfs meer omzet kunt genereren daarna. Benieuwd naar onze creatieve oplossingen, heldere uiteenzettingen van probleem en conclusie en innovatieve diensten. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Geen reactie's

Geef een reactie

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten