Doe mij een nieuwe polis er bij

Die vraag krijgen we gelukkig zelden. Waarom zelden? Allereerst omdat je als ondernemer niet op nog een polis zit te wachten, dachten we. Ten tweede omdat wij hier anders over denken …

Wij vinden namelijk dat een verzekeringsoplossing niet altijd de beste oplossing is voor de ondernemer. Er zijn vaker meer en betere oplossingen. Sommige risico’s zullen altijd verzekerd moeten worden, hetzij van overheidswege zoals een motorvoertuig, hetzij als eis bij transacties zoals een gebouw als eis door de financier, hetzij als ondernemer die zijn risico’s inschat zoals aansprakelijkheid.

Aansprakelijkheid is zo’n ongrijpbaar risico. Je kunt het nooit helemaal voorkomen en bij een claim weet je nooit vooraf hoe hoog deze zal zijn. En toch is het risico van aansprakelijkheid wel een risico dat vooraf zo veel mogelijk beheersbaar gemaakt moet worden. Ja, u leest het goed. Moet worden. Omdat een slecht aansprakelijkheidsrisico niet beter wordt door een aansprakelijkheidsverzekering. Dat is een misvatting die vaak wordt onderschat. Een polis heeft altijd een plafond, een kader waarbinnen wel of geen dekking wordt verleend, wel of geen uitkering zal plaatsvinden. En de aansprakelijkheidsverzekering is hier niet anders in.

De aansprakelijkheidsverzekering dekt alle aansprakelijkheid van het bedrijf. Wettelijke aansprakelijkheid, contractuele aansprakelijk, beroepsaansprakelijkheid, enz. Fijn toch, zo’n alles dekkende polis.

Dan wordt het plafond ingebracht, de kaders worden gezet. Niet alles wordt gedekt, want alleen de aansprakelijkheid van de ‘kring van verzekerden’. Behoort u niet tot de kring? Dat is jammer dan.

Dan wordt de muur om de polis opgetrokken. Alleen de aansprakelijkheid die plaatsvindt binnen het verzekeringsgebied. Is dit beperkter dan het marktgebied waarmee u zaken doet? Wederom jammer dan.

Dan worden de vensters geplaatst. Alleen de aansprakelijkheid binnen de hoedanigheid die op de polis staat vermeld. En ‘in de ruimste zin van het woord’ verruimd de hoedanigheid niet altijd tot het gewenste niveau.

Kortom, … alle bepalingen in de polis (en dat kunnen zeker heel belangrijke bepalingen zijn in geval van schade) beperken de eerder genoemde alle aansprakelijkheid.

Gezien het belang voor de continuïteit van de onderneming is het dan ook van groot belang om een specialist in te roepen die ervoor zorgt dat de kaders van dien aard zijn dat u gerust kunt (blijven) ondernemen. In ons geval kijken we vanuit juridisch, financieel en verzekeringstechnisch oogpunt naar het risico. En dit beperkt zich niet tot uitsluitend het risico welk verzekerd zou kunnen worden. Nee, het inventariseren van een aansprakelijkheidsrisico gaat verder dan een polisdekking. Ook niet te verzekeren onderdelen zullen beheersbaar gemaakt moeten worden, alvorens uberhaupt een verzekering of verzekeraar hieraan te pas komt.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten