Wijziging Arbowetgeving aangenomen door Eerste Kamer

Wat in uw specifiek geval de beste opties zijn om compliant te zijn met wet- en regelgeving lichten wij u graag persoonlijk toe. Hieronder is algemene informatie over de wetgeving.

Voluit heet de wet ‘Wet tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met de versterking van de betrokkenheid van de werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening, de preventie in het bedrijf of de inrichting van de werkgever, en de randvoorwaarden voor het handelen van de bedrijfsarts’, afgekort tot Nieuwe Arbowet.

De fundamenten van de wet zijn :

  1. De versterking van de positie van de preventiemedewerker en samenwerking met andere arbodienstverleners.
  2. Het basiscontract voor arbodienstverlening
  3. Meer mogelijkheden tot handhaving en toezicht

Er is een overgangsperiode van 1 jaar voor lopende contracten met arbodienstverleners na de inwerkingtreding van de wet. De fundamenten betekenen onder meer dat iedere werknemer directe toegang heeft tot de bedrijfsarts via een ‘open spreekuur’, ook wel arbeidsomstandigheden spreekuur en de bedrijfsarts iedere werkplek moet kunnen bezoeken.
Afspraken over arbodienstverlening worden vastgelegd in een ‘basiscontract arbodienstverlening’. In deze schriftelijke overeenkomst staat in ieder geval:

  1. dat de bedrijfsarts toegang heeft tot elke werkplek;
  2. op welke manier de arbodienstverlener of bedrijfsarts zijn wettelijke taken kan uitvoeren;
  3. hoe zijn de toegang tot de bedrijfsarts, de preventiemedewerker en OR geregeld;
  4. hoe medewerkers gebruik kunnen maken van het recht op second opinion;
  5. hoe de klachtenprocedures werken;
  6. hoe de bedrijfsarts omgaat met de meldingsplicht voor beroepsziekten.

Handhaving & toezicht: Inspectie SZW krijgt ruimere sanctioneringsmogelijkheden ten opzichte van werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen. In sommige gevallen wordt de bedrijfsarts gelijkgesteld aan de werkgever. De Inspectie SZW mag werkgevers zonder basiscontract arbodienstverlening beboeten.
Grotere betrokkenheid van medewerkers bij afspraken met arbodiensten en bedrijfsartsen. Het medezeggenschapsorgaan krijgt instemmingsrecht bij de keuze van de preventiemedewerker en diens rol in de organisatie.
Medezeggenschapsorganen en werkgevers moeten zich goed laten informeren over de rechten en plichten die zij aangaan in overeenkomsten met arbodienstverleners. Door scholing of door een adviseur in de arm te nemen krijgen zij inzicht in risico’s en afspraken over aansprakelijkheden.
Medewerkers hebben recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts.

Het bovenstaande is een korte samenvatting van belangrijke zaken die wijzigen. Voor de gehele wijzigingen verwijzen we naar de wettekst.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten