Resultaat is een gevolg van focus

Hoe houd je focus op je werkzaamheden, je bedrijf, je doel, je eigen balans? Hoeveel ballen houd je in de lucht, welke rollen vervul je allemaal? Ondernemer, werkgever, bestuurslid, echtgenoot, vader, klankbord, sponsor. Is er nog tijd voor jezelf?

Hoe kun je focus houden binnen alle doelen die zijn gesteld binnen de rollen die je hebt? De vraag beantwoorden voor jezelf zal niet altijd gemakkelijk zijn. En toch kan het goed zijn om de vraag te stellen en voor jezelf te beantwoorden, want resultaat is wel een gevolg van de focus die je kunt aanleggen.

We beperken ons even tot de zakelijke focus. De mate van focus bepaalt de invloed op de (interne) organisatie en het bedrijfsresultaat. En hoe houd je focus en word je niet afgeleid van je doel? Voor een deel zit dit in de structuur van je karakter. Een bestuurder met een flinke dosis eigenliefde (narcisme) is goed voor het bedrijf. Hij (natuurlijk ook te lezen als ‘Zij’), heeft autoriteit, superioriteit, zelfbewondering en alleenrecht. Teveel van deze eigenschappen is overigens desastreus voor het bedrijf, omdat samenwerking dan onmogelijk wordt. Slimme ondernemers zoeken altijd samenwerking op, omdat dit loont.

De focus op de gestelde doelen is dan een feit. Als je invulling geeft aan de wensen van de klant, bereik je automatisch de gestelde doelen, toch? Afgeleid van uw doelstelling nu? Focus is puur en makkelijker te behouden als de doelstelling een gezamenlijke doelstelling is. Als de klant je ondersteunt hierin, als de werknemer zijn belangen hierin terugziet. Met andere woorden … vraag de klant gerust op welke wijze hij kwaliteit meet, service verlangt, producten kiest of dienstverlening wenst. Bij strategie sessies blijkt nog steeds dat input van de zijde van de werknemer soms geen onderdeel is waardoor voorbij wordt gegaan aan de kennis en kunde van wellicht de belangrijkste input die verkregen kan worden. Ook klanten worden veelal niet gevraagd om mee te denken over de koers van het bedrijf. Een gemiste kans.

Resumerend is mijn betoog om bij het stellen van doelen uit te gaan van gezamenlijke kenmerken van de klant, de werknemer en het bedrijf. Maak er een winnend team van. Focus hierop te houden is makkelijker en meer fun. Werken mag ook fun zijn. Resultaat bereiken is dan eveneens makkelijker. En bij tegenspoed? Analyse, gevolgtrekking, actie. Klankbord gerust met ons want ook hier zit een risicofactor die we graag samen in beeld brengen en beheersbaar maken.

Ook in 2017 is ons motto : het onmogelijke doen we direct, wonderen duren iets langer.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten